Hvem har egentlig allerflest likes på Facebook, hvis vi snakker personer fra Danmark. Det har vi sat os for at finde ud af.
Det næste spørgsmål, man vi stille sig selv, går nok på hvordan det er lykkedes at komme ud til så mange mennesker. Hvad kan vi lære af disse profiler med mange fans og følgere?
Vi har taget en rundtur blandt de mest besøgte danske Facebook-profiler, for at få en fornemmelse af, hvad der rører sig derude.
Navnene ringer højst sandsynligt en klokke hos langt de fleste med bopæl her i landet. Her får du toppen af poppen over de profiler med flest, der kigger med, når der postes nye opslag.
Læs artiklen om Danmarks største virksomheder på Facebook lige her: De 10 mest likede danske virksomheder på Facebook.
Listen er naturligvis genstand for ændringer, da likes på Facebook kommer og går. Hvis du vil have helt præcise tal, skal du ind at tjekke nu, så du er helt up to date. Tallene er opgjort i skrivende stund (7/8 2019).
10 – Linse Kessler (402.919)
Linse Kessler er en af de kendte i Danmark, som alle har en eller anden holdning til. På Facebook er hun godt med, når det kommer til fans. MANGE følger med i Linses verden – og man får masser af posts for sit like.
Linse underholder med alt mellem himmel og jord. Det kan være børne- og dyrebilleder fra privaten, ligesom det kan dreje sig om kampagner til fordel for en mere bæredygtig verden som et bedre pantsystem må høre ind under.
Der deles også opslag, hvor offentligheden opfordres til at tage affære i forbindelse med nyttig viden om uopklarede forbrydelser.
Du får naturligvis også modelbilleder, hvor Linse Kessler udstiller formerne iklædt tidens nyeste mode.
At følge Linse Kessler er en fornøjelig affære, hvis det er en verden, man gerne inviteres indenfor i. Der er masser af interaktion fra fans i forbindelse med likes, kommentarer og delinger. Profilen fremstår i høj grad levende og der deles opslag hver uge.
Hvis du har fulgt med i tv-serien Familien fra Bryggen, er det oplagt at følge Linse Kesslers fanside på Facebook.
9 – Anders ”Anden” Matthesen (403.310)
Over 400.000 fans på Facebook i skrivende stund – det er da en del.
Hvis man kigger på det seneste lange stykke tid, har Anders Matthesen været meget aktiv i forhold til at pleje sine Facebook-fans. Der kommer med korte mellemrum video-opslag, hvor der rapporteres fra både stort og småt.
Opslagene er et lille indblik i Matthesens hverdag og de falder ikke langt fra, hvad man kan opleve, hvis man går ind og ser et show.
Der er langt mere aktivitet i forbindelse med kommende turnéer og film. Det er altså bare med at være aktiv, når der er noget på spil. Onde tunger vil kategorisere sådanne opslag som skjult reklame – men når fans får deres daglige dosis Matthesen, er der ingen, der klager.
Du finder naturligvis også links til billetsalg i forbindelse med opslag med direkte relation til kommende shows.
Der er både professionelt producerede videoer og optagelser lavet hurtigt med en telefon. Det giver en effekt af, at det ligeså godt kunne være en nær ven, der deler et videoopslag med dig, når ”Anden” beretter om stort og småt fra fx rejser.
Find meget godt fra Anden her.
8 – Rasmus Seebach (423.895)
Seebach-junior kan nok ikke prale af mange fans udenfor landets grænser. Til gengæld går det meget godt i den hjemlige andedam. En pæn flok har været inde og klikke tommelfingeren op for Rasmus Seebach.
Vi har at gøre med et af de mest elskede og eksponerede musiknavne herhjemme, så det er ikke svært at regne ud, hvorfor så fans har meldt deres ankomst – også på Facebook.
Hvad trakterer Seebach så med til de mange, der kigger med?
Du får opdateringer om både stort og småt med relevans til Seebachs karriere og privatliv. Der gøres meget ud af at opdatere omkring koncerter. Hvis der er aflysninger, beklages der mange gange og vises taknemmelighed over fans tålmodighed.
Der teases for kommende koncerter – bl.a. i form af billeder af scenen til dagens koncert, en lille billedtekst og link til billetsalg.
Seebach er heller ikke bange for at komme med korte video-updates, som er optaget med en telefon på stedet uden megen forberedelse.
Du får altså et unikt indblik i Rasmus Seebachs gøren og laden, hvis du følger hans fanside på Facebook.
Der er endda blevet plads til en længere og beklagende tekst i forbindelse med en uheldig sag i de danske medier, hvor Seebach blev kædet sammen med ulovlig udenlandsk arbejdskraft. Over 11.000 fans er kommet med en tilkendegivelse på opslaget – enten i form af thumbs up, hjerte, grædende smiley m.m. Teksten har i øvrigt lagt grund til på den gode side af 1300 kommentarer og over 500 delinger fra fans.
7 – Mick Øgendahl (491.117)
Hvis du er sjov – også – på Facebook, er der mange likes at hente.
I skrivende stund synes næsten en halv million godt om komikeren Mick Øgendahl – og det er vel at mærke i langt de fleste tilfælde danske Facebook-brugere. Ud af nogle millioner danske Facebook-profiler er en halv million et virkelig højt antal følgere.
Danskere med en mere international rækkevidde – som sportsstjerner og musikere, der også er kendt udenfor landets grænser – har selvfølgelig en langt større base at tiltrække følgere ud fra. Mick Øgendahl må siges at være begrænset til den danske andedam, og derfor er det høje antal fans særligt imponerende.
Hvordan bærer Mick Øgendahl sig så ad med at underholde et så højt antal følgere?
Kort sagt er han vedkommende i sine opslag – og naturligvis hylende morsom. En Facebook-profil kan anvendes på mange måder. Kendte mennesker kan reklamere for fx shows og i den forbindelse linke til billetsalg. Mick Øgendahl reklamerer også på Facebook – men han gør så meget andet end blot det.
Der kommer jævnligt opslag med spøjse hverdagsobservationer, som kan få et lille smil frem på læben – og så koster det ikke engang noget. Der teases også for kommende shows med små videoindslag, gerne krydret med konkurrencer, hvor de heldige vindere bliver forkælet med billetter til shows. Fansiden fremstår kort og godt levende og underholdende. Du kan jævnligt få en lille bid med satire, hvis du synes godt om Mick Øgendahl.
6 – Brian Mengel Brizze (922.812)
Hvem, spørger du måske …
Med næsten en million fans på Facebook har vi her absolut med et stort dansk sportsnavn at gøre.
Men hvilken sportsgren?
Brizze er faktisk ikke sportsudøver i traditionel forstand. Du ser ham ikke dyste i tv og vinde medaljer eller pokaler.
Vi har her med en fodbold-freestyler at gøre. En sportsmand, som egner sig perfekt til sociale medier, hvor videoer skal imponere og hurtigt fange seeren, hvis ikke der skal gås hurtigt videre til noget andet. Det er selvfølgelig unfair at sammenligne antallet af fans på denne Facebook-side med de foregående, da der ganske givet også er mange fans iblandt fra udlandet.
Brizze disker jævnligt op med lækre opslag fra rundt i verden. Det drejer sig både om billeder og videoer, hvor det er svært ikke at blive imponeret over evnerne med bolden.
”Live your life and do whatever makes you happy.” Skriver Brizze i en af sine billedtekster. Her forsøges altså med en rolle som positiv motivator for unge og håbefulde følgere, der håber bare at kunne følge lidt i fodsporene på dette SoMe-hit.
Til sammenligning har vores største fodboldnavn, Christian Eriksen (her), kun i underkanten af 65.000 fans på Facebook. Her diskes der dog heller ikke op med opslag i nær samme grad som hos Brizze. Nogle professionelle billeder og korte tekster dertil er hvad, du får, hvis du synes godt om Christian Eriksen på Facebook.
Det er altså langtfra navnet alene, der gør, om man opnår mange følgere på Facebook.
5 – Nina Agdal (1.179.389)
Nina Agdal fra Hillerød er gået hen og blevet en internationalt kendt model. Hun har optrådt på forsider for kendte magasiner og er også hyppigt anvendt i reklamefilm. Modeller gør sig jo godt til sociale medier – der er noget lækkert at kigge på med det samme. Du behøver ikke studere siden længe for at finde en dybere mening med det hele.
Når man boltrer sig med kanonkendisser som Kim Kardashian, ved man, at det ikke kan gå helt galt med karrieren, og det er det bestemt heller ikke gået med Nina Agdals.
Du får alt fra de helt afklædte billeder, som kun lige nøjagtigt over Facebooks censur-regler til de mere afdæmpede shots med moderigtigt tøj på modelkroppen. Nina Agdal begår sig i et mangfoldigt miljø og slår da også sine folder nærved alle andre steder end Danmark. En slentretur i Central Park passer meget godt ind, når man giver den som globalt anerkendt model.
Du får billeder fra kampagner med stilede tøjproducenter. Der er i det hele taget rigtig meget promotion, som satser på at du skal støtte op om de firmaer, der har indgået sponsoraftale med Agdal. Det behøver slet ikke være kedeligt – man vil vel gerne være med på moden.
4 – Caroline Wozniacki (1.531.049)
Sportsfreaks behøver næppe en længere præsentation af Caroline Wozniacki. Født i Danmark af polske forældre. Bosat i Monaco når der er pauser fra tennisturneringerne – OG hele Danmarks tennis-darling nummer 1 igennem mange år.
Wozzy er dog mere end bare en dansk sportsstjerne. Hun er et internationalt navn, som har fans i alle kroge af verden. Den tidligere nummer 1 på kvindernes verdensrangliste har ikke manglet trofæer i sin karriere. Jo, der var lige den der grand slam-sejr, som lod vente på sig, indtil det endelig lykkedes at vinde Australien Open i 2018 – så var udødeligheden for alvor sikret.
Det er ikke mange gange, man har kunnet opleve Wozniacki udfolde sine evner på dansk jord, efter hun blev professionel. Da Danmark ikke afholder store tennisturneringer, har man måttet nøjes med showkampe, som da også er blevet flot besøgt. Det er trods alt ikke hver dag (den tidligere) verdens bedste Wozniacki kommer til byen.
Du kan følge med i det nyeste fra Wozniacki-verden og mærke en lille smule af suset fra de mange legendariske tennisarenaer. Der er også kampagner, som er sponsoreret af nogle af de store brands i verden. Kort sagt – det danske sportsnavn med flest likes på Facebook.
3 – Josephine Skriver (1.948.020)
Josephine Skriver er en dansk model og har næsten 2 millioner fans på Facebook. Det er derfor ikke svært at regne ud, at mange af dem ikke kan fremvise et dansk pas. Lad os kigge på, hvordan en topmodel anno 2019 promoverer sig selv på verdens førende sociale medie.
Du får selvfølgelig først og fremmest billeder af højeste kvalitet fra førende magasiner verden over.
Derudover berettes der også om nyheder fra modellens hverdag. Du inviteres fx indenfor i privaten, hvor Skriver sammen med kæresten viser det arkitektoniske vidunder af en luksus-bolig frem.
Der slås tilmed et slag for en mere retfærdig verden. Du kan i den forbindelse donere penge til en god sag som bøsser og lesbiskes kamp for lige rettigheder verden over.
Ellers er det bare med at scrolle ned på profilen for at nyde de mange billeder til offentligt skue.
2 – Martin Jensen (2.715.536)
Navnet lyder sikkert bekendt. De fleste danskere vil nok på et eller andet tidspunkt støde på en person med så almindeligt et navn. Men hvis du føjer et DJ til, er det absolut en anden sag.
Selvom den danske dj Martin Jensen langt fra er allemandseje herhjemme, har han altså over 2.700.000 millioner fans på Facebook. Musik er et internationalt sprog, så der er på ingen måde spærret for tilgang af fans udenfor landets grænser.
Hvordan er en Facebook-side med så mange fans så bygget op?
Først og fremmest skal der jo sælges. Der er masser af folk på lønningslisten, når det drejer sig om et internationalt musiknavn. Derfor finder du en tilknyttet forretning, der sælger merchandise med Martin Jensens navn på.
Der postes opslag med alt fra koncertoptagelser til snigpremierer på tv-programmer med Martin Jensen i fokus.
Som professionel musiker med et internationalt publikum kommer man lidt omkring. Det fokuseres der på, når Martin Jensen poserer på nogle af de mest billedskønne lokationer i verden.
Du tages også med på arbejde, når de nyeste dance-hits undfanges i studiet. At følge Martin Jensen på Facebook betyder altså både et blik ind bag facaden og du tages med, når stjerne-dj’en giver den gas for tusindvis af publikummer.
1 – Benjamin Lasnier (4.619.693)
Så er vi kommet frem til den suveræne nummer 1 på listen – og vi præsenterer: Benjamin Lasnier!
Hvem? Vil du måske spørge … Vi har at gøre med et fænomen på de sociale medier. Oprindeligt fik Lasnier læssevis af likes på sin lighed med multistjernen Justin Bieber – tjek selv billederne, ligheden er slående.
Sidenhen har den unge dansker fået egen musik- og producerkarriere op at køre. Der er blevet vundet priser til Nickelodeon-awards foran store navne som Christopher og Lukas Graham. Her er absolut en ung mand, som har solidt fat i det helt unge publikum.
Der er blevet udgivet flere succesfulde singler, men det er alligevel som om, at vi har med artist at gøre, der ikke helt har fundet sin naturlige plads på den danske musikscene. Det gør bestemt heller ikke noget, at man primært appellerer til et internationalt publikum. Slet ikke når der skal tælles fans, likes og følgere på de sociale medier.
Benjamin Lasnier har gæstet sangkonkurrencen X-Faktor, hvor han var inviteret med som prominent gæst. Det kan nok være, at de helt unge seere spærrede øjnene ekstra op, da deres Bieber-look-alike tonede frem på skærmen i bedste sendetid.
Det gør ikke noget med et genkendeligt look, når man skal begå sig på hurtige medier. Og det er noget som Lasnier kan præsentere til fulde. Der har været påfaldende stille på hans Facebook-profil i den seneste tid. Det har dog ikke betydet et fald fra tinderne på denne rangliste. Stadig klart nummer 1 over danske Facebook-kendisser.
Her finder du frem til Benjamin Lasnier.
Hvad kan vi lære?
De mest succesrige af disse profiler med mange fans forstå at komme i øjenhøjde med både høj og lav.
Det bliver hurtigt en uvedkommende oplevelse, hvis en fanside på Facebook kun består af reklame-orienterede indslag og ikke giver et autentisk billede af personen bag – for det er nemlig lige nøjagtig grunden til, at man vælger at trykke tomlen op for sine idoler på Facebook.
Du får som regel et usminket indblik i en verden, som – i det mindste på overfladen – kan minde om hr. og fru Danmarks. Du får på den anden side også indsigt i, hvad de fleste ikke lige går og foretager sig på daglig basis. Rejsebilleder er i den forbindelse meget populære at betage sine følgere med.
”Do whatever makes you happy” som det hedder sig på en af denne sides omtalte profiler. Det er tilladt at drømme sig til en anden verden, når man klikker lidt rundt på Facebook.
Hvad kan man så lære af alt dette?
Vær aktiv og til stede i øjenhøjde – også selvom det drejer sig om videoopslag filmet hurtigt og spontant med en smartphone. Det er ikke nødvendigvis det visuelle, der gør forskellen. Indholdet er langt vigtigere.
Et opslag på Facebook skal fange med det samme – ellers klikkes der videre til noget andet og mere spændende. At tænke ud af boksen er et godt råd for at få opmærksomhed.
Og så er det jo ikke forbudt at tage ved lære af succesrige profiler og gøre noget lignende, hvad du finder der. Senere skal de mere originale idéer nok dukke op.
Følgende sider er blevet brugt til at komme frem til denne topliste: Facebook (her), Wikipedia (her), BT (her). I øvrigt skal det nævnes, at Lukas Graham (her) ville være med på listen, hvis ikke vi betragtede det som et band mere end en person.
Hvem er så de største personer på verdensplan? Den artikel kan du finde lige her: Top 10 mest likede personer på Facebook