Toastmasterens tale

Hvem er toastmasteren og hvordan skriver man en tale som toastmaster?

Toastmasteren er den person, der styrer slagets gang ved bryllupsfesten. Derfor er din toastmaster tale én af de første i talerækken.

Hvad er toastmasterens rolle?

Toastmasteren holder styr på rækkefølgen af taler og sørger for at koordinere de indslag, taler, sange, mv., der måtte være under middagen. Læs om at skrive en tale lige her. Det er bl.a. toastmasterens opgave at aftale med køkken- og serveringspersonalet, hvornår de enkelte indslag passer ind. Eksempelvis er det normalt, at værten byder velkommen, før den første ret kommer på bordet. Det er også vigtigt, at der ikke kommer et spontant indslag lige inden en servering. Sovsen må ikke blive kold og isen må ikke smelte på tallerkenen. Gæsterne henvender sig til toastmasteren, hvis de har et indslag, og vedkommende giver dem derefter besked på, hvornår det er deres tur. Almindeligvis bruges en toastmaster tale til at informere om visse praktiske ting.

Mange brudepar vælger at kombinere den traditionelle rolle som forlover med rollen som toastmaster. Det betyder som regel, at man skal holde to taler, eftersom en toastmaster tale altid er nummer to i den traditionelle talerække til et bryllup. Første tale er naturligvis værtens tale. Derefter tager toastmasteren over med en række praktiske informationer vedrørende festens forløb. Hvis man både er toastmaster og forlover, skal man som regel agere taler to gange, eftersom forloveren er nummer fem i talerækken til et traditionelt bryllup. Forloverens tale kommer efter brudens fars tale og brudgommens tale.

Forloveren er ofte gommens nære ven eller bror, hvor toastmasteren som regel er en ven eller bror/søster til enten brud eller gom. Der er ikke nogen faste regler for, hvordan man udvælger en toastmaster. Blot man sørger for, at vedkommende har overblik, og ikke er bange for at tale foran mange mennesker.

Hvad skal en toastmaster tale indeholde?

Det er toastmasterens fornemmeste opgave at sørge for, at brudeparret kan slappe af og nyde deres bryllup. Det er toastmasteren, der sørger for, at alt kører som planlagt ude i kulissen. Navnet på toastmasteren kan være bekendtgjort allerede i bryllupsinvitationen – ellers præsenteres man i værtens tale. Toastmasteren rejser sig i den forbindelse, så alle får sat ansigt på vedkommende. Gæsterne bedes om at henvende sig, hvis de har indslag, de gerne vil have føjet til dagens eller aftenens program.

Der er ikke de store krav til en toastmaster tale, da der ikke følger en pligt om at holde en decideret tale med hvervet. Du skal dog være forberedt på, at få rigeligt med taletid i løbet af bryllupsfesten alligevel, eftersom det er dig, der skal præsentere alle indslag. Men hvis du føler for det, er der intet i vejen for at holde din egen lille tale til brylluppet, når du takker af som den sidste taler efter middagen.

Godt at huske til talen

  • Din indledende toastmaster tale skal indeholde praktiske informationer om aftenens videre forløb.
  • Det er vigtigt, at du har styr på tiden. Det er din opgave, at alle retter og indslag er overstået inden midnat, da brudeparret traditionen tro skal nå at danse brudevals inden klokken slår 12.
  • Sørg for at fordele indslagene jævnt, så der ikke bliver flaskehalse eller døde perioder undervejs i festen og presset til sidst.
  • Hold øje med at den traditionelle talerække til bryllup bliver overholdt. Når den er overstået, taler brudeparrets familiemedlemmer som udgangspunkt før brudeparrets venner.
  • Det er vigtigt, at du under toastmasterens tale i starten af middagen gør opmærksom på, at ALLE indslag skal godkendes og koordineres af dig.
  • Hvis der dukker gæster op med uanmeldte indslag, så er det op til dig at vurdere, om de kan presses ind i tidsplanen. Du er i din gode ret til at sige nej, hvis du ikke mener, at det kan nås.

Sæt aldrig et indslag i gang, hvis et nært familiemedlem til brudeparret har forladt bordet. Vent til vedkommende har taget plads igen.

Det er en god idé, at have en klokke eller lignende til at påkalde sig selskabets opmærksomhed. På den måde slipper du for at skulle slå på dit glas hele aftenen – og du sparer tilmed på stemmen.

Her kan du læse om, hvordan du holder en tale på en rigtig god måde.

Lej i øvrigt en toastmaster lige her.