Hvis du bruger instagram hyppigt, er sangeren Dolly Partons’ challenge helt sikkert ikke gået din næse forbi. I denne artikel kan du læse om betydningen bag udfordringen.
Dolly Partons challenge startede d.21 januar, hvor hun uploadede et post med fire billeder i en ramme. Ovenover kan du se billedet som startede den virale trend.
Idéen bag billedet er, at hun har brugt 4 billeder som hun vurderede til at være et akkurat eksempel på, hvilke typer af hendes egne billeder der passer til de forskellige sociale platforme.
De fire platforme der er tale om er: LinkedIn, Facebook, Instagram og Tinder.
Allerede dagen efter eksploderede de sociale medier med input til hendes challenge. Flere kendisser blev inspireret og hoppede med på vognen med deres egne versioner:
En af dem var Will Smith, som tilføjede et lille twist til sin challenge, da han lavede den med korte videoklip på få sekunder fremfor statiske billeder. Hans instagram billede har ramt 2.484.229 likes og slår Dolly Partons originale billede, som indtil videre har fået 1.226.440 likes:
Vis dette opslag på Instagram
Udfordringen illustrerer meget fint, at der er så mange forgreninger ned af selvrealiseringsvejen. Det er op til os selv at afgøre, hvor meget vi vælger at vise af os selv og næsten endnu vigtigere, hvad vi bevidst undlader at bringe til overfladen. Summen af hvad vi skærer fra og hvad vi beholder bliver til et ”hvordan” det nu skal fremstilles. Der er så mange muligheder at junglere med, og de fleste tænker meget nøje over hvad de skal poste, for at det fortsat resonerer med det image de har skabt på den pågældende platform.
I den virtuelle verden er det gjort nemmere for os end nogensinde før, at lege med vores selvbillede. Sociologen Anthony Giddens snakker om sociale arenaer som de miljøer vi færdes i og som danner vores egen særegnede livsfortælling. Man kan snakke om de fire platforme som hver og én social arena der udgøre dele af hvem vi er. Til Linkedin er der mere eller mindre knyttet nogle fastlagte forventninger til hvordan man skal fremstå. Her er det en neutral og professionel side som man fremhæver. Det understøttes bl.a. af elementer som jakkesæt, skjorter, slips og briller.
Dette kan man tydeligt se i Ellen’s (fra the ellenshow) version:
Ved de resterende platforme er der frit slag på alle maskiner, dog lige med den undtagelse, som hedder Facebook. Udfordringen har vist at de fleste bruger denne platform til at fremme en harmonisk, glad, neutral og familieorienteret person. Det giver god mening, da Facebook er et meget åbent medie, hvor man ofte har en del mennesker på vennelisten herunder kollegaer og arbejdsgivere.
Facebook rangeres altså hen i mod den professionelle ende, og på trods af at det i virkeligheden er et personligt medie, er der mange som undlader at dele de pinlige øjeblikke fra en bytur eller andre personlige billeder. Det har vi nemlig mediet instagram til, som netop er beregnet til kun at dele billeder.
Instagram er et mere intimt medie, som i øvrigt tilbyder os den funktion at kunne gøre vores profiler private, således at andre skal smide en følgeanmodning for at blive en del af vores lille personlige og skræddersyede univers. Dette medie er det absolut helligste selvrealiseringssted, hvor man støder på lidt af hvert.
Nogle dyrker det perfekte, mens andre ser mediet som en flugt fra medier som Facebook og Linkedin og derfor hengiver sig til det uperfekte, ufiltrerede og fjollede. Alt imens nogle kombinerer de to og kroner sig selv som ”uperfekt perfekt” instagrammer.
Billederne fra udfordringen har vist sig at være meget forskellige i lige præcis instagram kategorien, da mediet er personligt og der derfor kommer forskellige interesser og personligheder til syne. Der er også nogle ligheder ved nogle af billederne, da flere har underkastet sig de forventninger som er forbundet med mediet. Sagt anderledes er der mange som følger det underliggende men flydende budskab ved instagram. Derfor har flere valgt at dedikere denne del af udfordringen til at vise deres absolut bedste og mest attraktive side frem.
Se for eksempel skuespillerinden Kerry Washingston’s version:
Vis dette opslag på Instagram
På tinder er det også intentionelt at man smider et attraktivt billede ind – gerne et sexet et, hvor man viser lidt ekstra hud. På tinder kan man løsrive sig fra lidt flere grænser og i gennem disse challenges bliver det markeret med overdrivelse, netop for at fremme formålet med platformen.
Det er som sagt ikke alle, som ville realisere sig selv på denne måde, selv hvis det er på tinder. Samtidig er det ikke alle der ville se helt buisness-agtige ud på linked-in ej heller rolige og glade på et Facebook billede. Det er blot ”normen” for disse platforme og mange har vist de billeder som er mest tro mod mediet og deres formål. Muligheden for at fremstille sig selv på så forskellig vis er der altså – og det er derfor, at det er lidt nemmere at realisere sig selv på den måde man ønsker i 2020 gennem den virtuelle verden. De forskellige platforme har nogle uskrevne regler, men i bund og grund kræver det intet mindre end den passende beklædning, det rigtige filter og den ønskede platform, at indfri sit ønske om et bestemt selvbillede.
Et billede siger jo mere end 1000 ord. Skal du også være med og teste dig selv i hvor bevidst du egentlig er over hvad du ligger på de sociale medier? Du kan tage del i Dolly Partons challenge og lave din egen udgave i en gratis app kaldet ”PicCollage” – kun fantasien sætter grænser!
Udover at Dolly igennem denne challenge har gjort os opmærksomme på vores selvrealiseringsstrategier via en visuel illustration med 4 platforme sammenlignet, har udfordringen været en underholdende affære, der har fyldt min og mange andres instagram startside de seneste par uger.