Selskabslege til bryllup

Selskabslege bryllup – sjove og underholdende indslag

Sjove selskabslege bryllup

Når der skal være bryllup, så skal der være fest og der skal selvfølgelig underholdes med sjove selskabslege til et bryllup. Til et bryllup er det brudeparret og deres kærlighed, som er i fokus. Derfor kan det være en god ide at lave nogle selskabslege, som er målrettet brudeparret.

I nogle lege kan gæsterne også involveres f.eks. brudeparrets forældre, bestman og brudepiger eller måske toasmaster skal have en tur. Vi giver dig her nogle bud på nogle sjove selskabslege til bryllup, som kan sætte brudeparret på en prøve og få dem til at lære hinanden endnu bedre at kende.

Den store par test – bryllup edition

I den store par test om, hvor godt brudeparret egentlig tror de kender hinanden, sidder gommen til bruden med ryggen til hinanden. Både gommen og bruden sidder hver med en sko fra henholdsvis ham og hende. Der bliver nu stillet en række spørgsmål til brudeparret, hvor de skal bedømme om svaret er dem selv eller deres partner. Mener bruden f.eks. at svaret må være hendes mand, så rækker hun hans sko i vejret og omvendt, hvis gommen mener svaret er hans kone, så rækker han hendes sko i vejret. Begge partner er selvfølgelig også velkomne til at mene at de selv må være svaret.

Spørgsmålene der bliver stillet, må være en vurderingssag for brudeparret og spørgsmål, hvor begge partner kan se selv sig eller sin partner som det rigtige svar. Det er altså en god ide at holde sig fra spørgsmål som, hvem der er født hvilken dag, hvis svaret ikke er enten bruden eller gommen. Spørgsmålene kunne se sådanne ud:

  • hvem roder mest
  • hvem er bedst til at rydde op
  • hvem er mest kærlig/romantisk
  • hvem bruger flest penge
  • hvem er ringest til at køre bil
  • hvem er bedst til at lave mad
  • hvem scorede hvem
  • hvem bruger mest tid på de sociale medier

Det kan ske at brudeparret har helt forskellige meninger om, hvem der egentlig gør hvad. Det er overraskende for brudeparret og kan være til stor underholdning for gæsterne.

Sjov og ballade til bryllup

Hvis du ønsker at inddrage lidt af gæsterne i underholdningen, kan skolegen i stedet opstilles som et quizshow, brudeparrets forældre eller bestman og brudepige også quizzer med. Vælger du at lade brudeparrets forældre dyste imod hinanden, kan de kæmpe i hold. Der vil altså være fire hold som består af bruden, gommen, brudens mor og far, gommens far og mor.

Spørgsmålene til quizzen kan være noget lignende de samme som tidligere. Her skal der dog være svar muligheder som kan være gommen eller bruden. Det kan blive et sjovt indslag, hvor også forældrenes opfattelse af deres børn og svigerbørn kommer til kende. Der findes flere steder, hvor der kan lejes et professionelt quizshow, hvor der samtidig skal hyres en quizmaster.

Ønsker du at inddrage alle gæsterne, kan der laves en Kahoot quiz til formålet. Her deltager gæsterne inklusive brudeparret via en smartphone. På denne måde vil alle gæsternes mening bliver vist på en storskærm. I en Kahoot er det dog nødvendigt at have et korrekt svar på alle spørgsmålene, derfor kan det være en fordel at ændre spørgsmålene til spørgsmål, hvor der kun er et korrekt svar. Det er samtidig en måde, hvorpå gæsterne får mulighed for at få nogle sandheder på bordet og brudeparret og lære dem endnu bedre at kende.

Du kan her finde god inspiration til quiz spørgsmål samt andet sjov og ballade til bryllup.

Andre kreative ideer – selskabslege bryllup

Hvis du ønsker at lave et andet og mere kreativt indslag til et bryllup end den traditionelle sang eller tale, så kan det være en god ide at kigge efter nogle selskabslege, som kan få brudeparret og evt. gæsterne lidt op af stolene.

Det kunne f.eks. være ved en stafet, hvor det handler om at sprænge balloner spændt fast på holdkammeraterne. Her inddeles gæsterne i to hold, evt. et hold med gommen som kaptajn og et med bruden som kaptajn. Nu gælder det om at være det hurtigste hold til at sprænge alle ballonerne, i en stafet, hvor deltageren løber hen og sprænger ballonen som er spændt fast til holdkammeraten som står ved en stol længere henne.

Du kan også vælge et opføre et lille skuespil for brudeparret, hvor de måske selv skal deltage. Skuespillet kan helt oplagt handle om brudeparret, hvor der overdrives på deres vaner og kendte ordsprog. Det kan gøres ved at du skriver en lille skuespil til brudeparret.

I stykket indsætter du replikker til både bruden og gommen. Gommen og bruden vil undervejs skulle gentage replikkerne når de er blevet læst op. Samtidig kan du indskrive handlingsbevægelser i stykket, som brudeparret skal udføre undervejs. F.eks. bliver der oplæst, at de gav hinanden et kys, vil brudeparret skulle kysse. Bliver der læst op, at de rendte i armene på hinanden og sagde ”dig vil have”, skal brudeparret løbe i mod, og kaste sig i armene på hinanden og gentage replikken. Du kan også indsætte en eller flere af gæsterne i skuespillet, som løbende vil deltage og have en lille rolle.

Den gyldne huskeregel til bryllupsunderholdning

Når du planlægger indslag, taler, sange og selskabslege til bryllup, så er det vigtigt at du husker på tiden. Selvom du har verdens bedste ide med underholdning eller en selskabsleg for brudeparret, så skal de traditionen tro danse brudevalsen inden midnat. Til et bryllup er der ofte mange som har et festligt eller kærligt indslag. Nogle indslag tager længere tid end andre, og der skal være plads til det hele.

Der bliver også spist og drukket en masse til et bryllup og derfor kan tiden pludselig gå stærkt, og måske ender det med at brudevalsen må danses inden desserten, som vil blive serveret efter midnat. Efter brudevalsen bør der være plads til fest. Det vil altså siges, at det anbefales at de festlige indslag bliver afholdt inden brudevalsen.

Det er derfor vigtigt, at du øver selskabslegene til brylluppet igennem inden og kan give toastmaster klar besked om, hvor lang tid dine selskabslege vil vare.

Du kan få siden finde meget mere inspiration til sjove selskabslege til bryllup i vores selskabslege kategori. Indtil da, må du have rigtig god fornøjelse med forberedelserne samt afholdelse af de festlige selskabslege til bryllup.